Koku ve Tat Alma Bozukluğu

Koku ve tat alma duyusunun kaybı, basit bir rahatsızlık olarak görülmemelidir. Çünkü kişinin tat ve koku alma duyusunun altında yatan sebeplere bağlı olarak ciddi hastalık belirtileri ile karşılaşması mümkün olabilir. Soğuk algınlığı ve kronik rinit ile bağlantılı olmadan aniden ortaya çıkan koku ve tat alma bozukluğu halinde mutlaka en kısa sürede doktora muayene olmak gerekir. Son dönemde ortaya çıkan koronavirüsün de temel belirtilerinden olan koku ve tat alma kaybı üzerinde durulması gereken bir sağlık sorunudur.

Koku ve Tat Alma Bozukluğu Nedenleri Nelerdir?

Koku ve tat alma bozukluğu sebepleri bazı durumlarda doğuştan meydana gelebileceği gibi bazı durumlarda ise sonradan oluşabilir. Kişide doğuştan gelen koku ve tat bozukluğu varsa hasta tek bir kokuyu veya bazı kokuları duyamaz. Spesifik anozmi adı verilen doğuştan meydana gelen koku ve tat alma bozuklukları dışında sonradan meydana gelen koku ve tat kaybının sebepleri şunlardır:

• Vitamin eksikliği
  • Ağız kuruluğu
  • Demans ve Alzheimer hastalığı
  • Beyin sarsıntısı veya kafa travması
  • Tükürük bezi hastalığı
  • Nazal polipler
  • Sinüs enfeksiyonu
  • Soğuk algınlığı ve gripler
  • Yaşlanma
  • Uyuşturucu ve ilaç kullanımı
  • Baş bölgesine radyasyon tedavisi uygulanması
  • Yüz felci
  • Yoğun sigara tüketimi
  • Travmalar
  • Parkinson hastalığı
  • Kimyasal kokulara maruz kalma

Koku ve Tat Alma Bozukluğu Muayenesi Nasıl Yapılır?

Koku ve tat alma bozukluğu muayene edilirken temelde koku testi yapılır. Bu test sırasında objektif ve subjektif olarak farklı makineler ile koku incelemesi gerçekleştirilir. Günümüzde koku ve tat alma bozukluğu ile ilgili 8’li test ve 40’lı test olarak adlandırılan iki farklı muayene türü vardır. Bu testler dışında doktor koku ve tat kaybı olan kişiden bilgisayarlı tomografi veya MR gibi testler de isteyebilir.

Koku ve Tat Alma Bozukluğu Nasıl Geçer?

Koku ve tat alma sorunu arkasında yatan sebebe bağlı olarak kısa bir süre içinde geçebilir. Genellikle bu soruna yol açan hastalıkların tedavi edilmesinden sonra koku ve tat duyusu yeniden gelir. Burun etinin alınması gibi ameliyat gerektiren tedavi yöntemleri uygulayarak da koku ve tat alma sorunu ortadan kalkabilir. Viral bir enfeksiyon sonucu kayıp yaşanmışsa koku ve tat alma duyusu geri kazanılabilir.

Koku ve Tat Alma Bozukluğu Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Koku ve tat alma bozukluğu tedavi sürecinde başarılı sonuç alınabilmesi için hastanın burun deliklerinin havalandırılması gerekebilir. İlaçlı tedavi yöntemleri dışında koku alma egzersizleri yaparak da tat ve koku kaybı ortadan kalkabilir. Genellikle koku ve tat alma bozukluğunda uygulanan tedavi yöntemleri şunlardır:

• Alerji gideren ilaçların kullanılması
  • Burundaki polip ve tümörlerin temizlenmesi
  • Ağız kuruluğu tedavisi
  • Uyuşturucu ve sigara alışkanlığının bırakılması
  • Hastalıklı dişlerin tedavisi
Bu yöntemler sonucunda koku ve tat alma bozukluğu tedavi edilebilir. Bununla birlikte viral enfeksiyon kaynaklı koku ve tat kayıpları daha kısa sürede tedavi edilir.