Kulak Tıkanıklığı

kulak tıkanıklığı

Geçmeyen kulak tıkanıklığı birçok önemli sağlık sorunun nedeni olabilir. Bu kapsamda hastaların kulak tıkanıklığı sorunları ile karşılaşması halinde en kısa sürede KBB uzmanına görünmesi gerekecektir. Kulak tıkanıklığı; seslerin boğuk şekilde duyulması ve işitme kalitesinin genelde geçici şekilde azalmasına neden olan bir durumdur. Genelde kulağa su kaçması, iltihap veya enfeksiyonlara bağlı olarak gelişebilir. Kulak tıkanıklığı ihmal edilmemesi gereken rahatsızlıklardan biridir.

Kulak Tıkanıklığı Belirtileri Nelerdir?

Kulak tıkanıklığı belirtileri hafif veya şiddetli şekilde ortaya çıkabilir. Banyo veya havuz/deniz sonrasında kulak tıkanıklığı oluşumu genelde kısa sürede kendiliğinden düzelecektir. Farklı nedenlere bağlı olarak ortaya çıkan kulak tıkanıklığının en temel belirtileri ise kısaca şunlardır:

• Seslerin boğuk duyulması ve hafif işitme kaybı.
  • Tek veya her iki kulakta tıkanma hissi.
  • Baş dönmesi.
  • Kulakta ağrı ve çınlama.
  • Denge kaybının yaşanması vb.

Kulak tıkanıklığına neden olan faktörlere göre ortaya çıkan belirtiler de değişiklik gösterecektir.

Kulak Tıkanıklığı Neden Olur?

Kulak tıkanıklığı nedenleri birçok etkene göre değişmektedir. Genel hatlarıyla incelendiğinde kulak anatomik olarak 3 bölümden oluşur. Dış kulak, orta kulak ve iç kulak olarak adlandırılan bu bölümlerin her biri farklı hassas görevleri yerine getirmektedir. Bu bölümlerin herhangi birinde görülecek bir fonksiyon bozukluğu ya da iltihap tıkanmalara sebep olabilir.

Kulak tıkanıklığının başlıca nedenleri arasında kısaca şunlar sayılabilir:

• Kulağa su veya farklı bir cisim kaçması.
  • Dış kulak iltihaplanması.
  • Akut otitis media.
  • Seröz otitis media.
  • Buşon.
  • Tümör oluşumu.
  • Fonksiyon bozuklukları.
  • Alerjiler ve grip.
  • Uçak yolculukları vb.

İnsan vücudunun en hassas noktalarından olan kulak tek taraflı veya her iki taraftan da tıkanması mümkündür. Kulak tıkanıklığı ana nedeni saptanmadan asla herhangi bir tedavi yapılmamalıdır. Kesin tanı için uzman hekime danışılması gerekecektir.

Kulak Tıkanıklığı Nasıl Tedavi Edilir?

Kulak tıkanıklığı tedavisi için öncelikle hastalarda tıkanıklığa neden olan unsurun kesin olarak belirlenmesi gerekmektedir. Basit nedenlere bağlı olarak tıkanıklık olabileceği gibi ciddi rahatsızlıklara da neden olabilir.

Tedavi kapsamında eğer orta kulak iltihabına bağlı gelişen bir durum varsa antibiyotik tedavisi uygulanabilir. Ayrıca antihistaminik ilaçlar, dekonjestanlar, kulak damlaları gibi ilaç tedavilerine başvurulmaktadır. İlaç tedavilerinin etkili olmadığı durumlarda cerrahi müdahalelere başvurulması gerekecektir.

Kulak Tıkanıklığını Ne Açar?

Tek taraflı hissedilen  tıkanmalar genelde kendiliğinden ortadan kaybolacaktır. Tıkanıklığın tamamen açılması için östaki borusunun rahatlatılması gerekecektir. Orta kulak basıncının dış ortam basıncı ile eşitlenmesi gerekir.

Yutkunmak, su içmek, esnemek veya sakız çiğnemek gibi yöntemler basit kulak tıkanıklarının açılmasında etkili olacaktır. Eğer farklı bir sağlık sorununa bağlı olarak kulak tıkanıklığı orta çıkmışsa mutlaka uzman bir hekime başvurulması ve geçmeyen kulak tıkanıklığı için uygun tedavilere başvurulması gerekecektir.