Ses Kısıklığı

Ses kısıklığı sorunu ses seviyesindeki anormal değişiklikler olarak tanımlanır. Sesin normalde olduğundan daha zayıf, titrek ve pürüzlü çıkması ses kısıklığını ifade eder. Ses tellerindeki bir sorundan kaynaklanan bu durum genellikle zaman içinde kendiliğinden geçer. Ancak 10 günden fazla süren kalıcı ses kısıklığının arkasında farklı hastalıklar yatıyor olabilir. Bu yüzden uzun süreli ses kısıklığı halinde mutlaka doktora muayene olunması gerekir.

Ses Kısıklığı Nedir?

Ses kısıklığı rahatsızlık olarak tanımlanabilir ve esasında bir belirti olup hastalık değildir. Ses kısıldığı zaman sesin normale göre daha titrek, kısık ve tiz tonda olduğu görülebilir. Sesin kısılması temelde ses oluşumundan sorumlu ses kutusundaki problemlerle doğrudan ilgilidir. Çoğu zaman geçici olan ses kısıklığı bir süre sonra kendiliğinden kaybolur. Ancak gırtlak kanseri gibi ciddi hastalıkların sonucu olarak ortaya çıkan ses kısıklığı uzun süreli ve kalıcı etki gösterebilir.

Ses Kısıklığı Neden Olur?

Ses kısıklığı nedenleri, ses tellerinin çeşitli koşullarda zarar görmesiyle ilgilidir. Üst solunum yollarında ortaya çıkan grip ve nezle gibi viral enfeksiyonlarda ses kısıklığı yaygın bir şekilde görülebilir. Bunun dışında sesin kısılmasına yol açabilecek sebepler şunlardır:

• Asit reflü
  • Sigara kullanımı
  • Alerjiler
  • Çığlık atmak ve ses tellerini aşırı zorlamak
  • Aşırı öksürük
  • Toksik maddelerin solunması

Ses Kısıklığı Sebepleri Nelerdir?

Ses kısıklığı sebepleri arasında erkeklerde ergenliğe geçiş süreci de önemli bir rol oynar. Bunun dışında boğazı ve ses tellerini tahriş edici ajanların solunması ve ses tellerinde iyi huylu nodüllerin gelişmesi bu soruna yol açabilir. Tiroid bezi fonksiyon bozukluğu olanlarda ve kalpten çıkan en büyük atardamar olan aortta keseleşme meydana gelenlerde ses kısıklığı görülebilir. Tıbbi araştırmalar neticesinde Parkinson hastalığı ve inme geçirmek gibi nörolojik hasarlar da seste kısıklığa yol açabilmektedir.

Ses Kısıklığı Tedavisi

Ses kısıklığı tedavi yöntemleri genellikle sesin kısılmasına neden olan hastalığın tedavi edilmesine yöneliktir. Ses kısıklığı tedavi yöntemleri şunlardır:

• Üst solunum yolu enfeksiyonlarına bağlı ortaya çıkan akut larenjit ilaçları kullanmak
  • Ses tellerin tahriş olmasını önlemek için sesi dinlendirmek
  • Antibiyotik tedavisi
  • İyi huylu nodül durumunda ameliyat
  • Ses tellerinin darbe görmesi durumunda tıbbi uygulamalar
  • Tiroid hastalığı ve alerjinin tedavi edilmesi
  • Sigara içenlerin sigarayı bırakması

Ses Kısıklığına İyi Gelenler

Ses kısıklığına iyi gelen yöntemler sayesinde bu sorun kısa sürede ortadan kaldırılabilir. Ev koşullarında ses kısıklığını kısa sürede geçirmek için ılık tuzlu su ile gargara yapılabilir. Solunan havayı nemlendirmek ve sık sık havalandırmak da ses kısıklığını ortadan kaldırır. Ayrıca eczanelerde satılan boğaz pastilleri boğaz dokusunu nemlendirmeye ve ağrıyı hafifletmeye yardımcı olduğu için belirli aralıklarla kullanılabilir. Bunun dışında ses kısıklığı yaşayan kişilerin ballı papatya ve zencefil gibi bitki çayları içmesi tavsiye edilir.