Larenjit (Gırtlak İltihabı)

Larenjit gırtlak iltihabı

Larenjit hastalığı, halk arasında gırtlak olarak bilinen bölgenin iltihaplanması sonucu oluşur. Ses kısıklığı ve boğaz ağrısı ile ciddi rahatsızlık veren larenjit hastalığının tedavisinde antibiyotik ve diğer ilaç tedavileri  etkilidir. Larenjit sorunu olan hastaların nefes alması güçleşir. Bunun yanı sıra larenjit yüzünden hastalar konuşurken veya yutkunduklarında boğuk bir sesle karşılaşabilirler. Boğazda iltihaplanma olarak bilinen larenjit genellikle kısa sürede iyileşen ve çok ciddi sonuçlar doğurmayan bir hastalıktır.

Larenjit Nedir?

Larenjit oluşumu, genellikle larinksin iltihaplanması ya da çeşitli sebeplerden dolayı tahriş olması sonucunda meydana gelir. Larenjit olan kişinin nefes almada güçlük ve yutkunurken zorlanma gibi şikayetleri olabilir. Kısa süreli ve ciddi olmayan bir durumda olmasına rağmen larenjit bazı kişilerde ilerlediği zaman ses telleri iltihabı yaratabilir. Ses tellerinin aşırı kullanılması durumunda uzun süreli hasarlarla karşılaşılabileceği unutulmamalıdır.

Larenjit Nedenleri Nelerdir?

Larenjit sebepleri genellikle boğaz ağrısına yol açan viral enfeksiyonlardan kaynaklanmaktadır. Akciğerlerden dışarıya çıkan hava uygun pozisyondaki ses tellerine sürter ve bu sayede kişi konuşarak ses çıkarmış olur. Konuşma yetimizi ciddi anlamda olumsuz etkileyebilen larenjit sebepleri arasında şunlar dikkat çekicidir:

• Grip ve soğuk algınlığı
  • Viral enfeksiyonlar
  • Bakteri kaynaklı solunum yolu enfeksiyonları
  • Reflü hastalığı
  • Sigara tüketimi
  • Alerji

Larenjit Belirtileri Nelerdir?

Larenjit hastalığının belirtileri başında sinüzit ve nezle gibi hastalıklar gösterilir. Üst solunum yolları ile ilgili hastalıklar larenjite neden olabilir. Kronik sinüziti olan kişilerde larenjit belirtileri şunlardır:

• Yutkunmada zorluk
  • Boğazda ağrı ve hırıltılı ses
  • Kronik balgamsız öksürük
  • Sürekli boğazı temizleme ihtiyacı
  • Halsizlik ve kas ağrıları
  • Öksürük
  • Gırtlakta yumru hissi
  • Yüksek ateş

Larenjit Muayenesi Nasıl Yapılır?

Larenjit teşhisi sırasında uzman hekimler hastaya fizik muayene uygular. Bazı hastalarda kronik larenjit farklı hastalıklardan kaynaklanabilir. İnce ve optik bir endoskop kullanılarak larenjit muayenesi yapılabilir. Fiber optik laringoskopi işleminde ise esnek bir boru kullanılır.

Larenjit Tedavisi Nasıl Yapılır?

Larenjit tedavi yöntemi iyileşmeyi destekleyici uygulamalardan oluşur. Çünkü larenjit çoğunlukla 1 veya 2 hafta içinde herhangi bir müdahalede bulunmadan kendiliğinden iyileşir. Bununla birlikte larenjit tedavisinde etkili olan yöntemlerden bazıları şunlardır:

• Bakteriyel enfeksiyonlar için antibiyotik ilaç kullanımı
  • Ödem azaltıcı ilaçlar
  • Geniz akıntısını durdurmak için ilaç tedavisi
  • Reflü için mide asitliğini düzenleyici ilaçların kullanımı

Larenjit Tedavisinde Önemli Hususlar

Larenjit tedavisi sırasında alkol ve kafein gibi maddelerden uzun bir süre uzak durmak faydalıdır. Aynı zamanda sigarayı bırakmak ve dumanlı ortamlardan kaçınmak da son derece fayda sağlar. Larenjit tedavisini hızlandırmak için bol bol su içmek ve evi havalandırmak etkilidir. Bunun dışında reflü ile birlikte gelişen larenjit sorununun iyileşmesi için baharatlı yiyeceklerden uzak durmak gerekir.