Yüz Felci

Yüz felci, her yaşta görülebilen ve sebebi de tam olarak bilinemeyen bir problem olarak ortaya çıkmaktadır. Yüzün nadiren hepsi, fakat genelde bir tarafındaki sinirinin enflamasyonu veya ödemi sonucu hasar görmesi ile meydana geldiği düşünülmektedir. Yüz felci problemi yaşamış olan insanlar genelde bu sorunu 6 ay gibi bir süre içinde atlatırken hastaların pek azında kalıcı olarak problem devam etmektedir. Yüz felcinin belirtileri aşağıdaki gibidir.

• Felcin görüldüğü yüz kısmındaki çene ve kulak arkası bölgesinden ağrı
  • Felce maruz kalmış yüz kısmında sese karşı duyarlılık
  • Yüzün düşmesi, mimiklerin yok olması
  • Salya akması
  • Tat almada azalma
  • Gözyaşı veya tükürük azalması

Yüz Felci Sebepleri

Yüz felcinin sebepleri pek çok sorundan kaynaklanıyor olabilir. Genelde virüslerin sebep olduğu bir enfeksiyondan şüphelenilir. Yüz felcine sebep olan virüsler şu şekilde sıralanır:

• Soğuk algınlığı ve genital bölgedeki uçuklar
  • Suçiçeği ve zona
  • Enfeksiyöz Mononükleoz
  • Herpes virüsleri
  • Nefes yolu ile ilgili hastalıklar
  • Kabakulak
  • Nezle
  • El, ayak ve ağızda görülen viral hastalıklar

Bunlar dışında hamileler, nezle veya soğuk algınlığı gibi bir hastalığı olanlar ve diyabet hastaları yüz felcine yakalanma oranı yüksek gruba dâhil edilebilir. Normal şartlar altında bir ay gibi bir süre içinde belirtileri tamamen kaybolan yüz felci, yüz sinirlerinde kalıcı hasar bırakabilir. İstemsiz kas hareketleri, kısmi veya tam körlüğe de kalıcı olarak sebep olabilir.

Yüz Felci Tedavi Süreci

Yüz felci sorunu yaşayan hastaların mutlaka bir uzmana görünmesi gereklidir. Söz konusu rahatsızlığın daha sonra oluşabilecek kalıcı hasarları ortadan kaldırmak veya azaltmak için mutlaka bir doktorun gözetiminde tedavi edilmesi tavsiye edilir. Tedavi sırasında hastalığın belirtilerinin ne zaman başladığı, belirtilerin devamlı mı yoksa arada bir ortaya çıkan bir süreçte mi olduğu, belirtilerin ne kadar ağır olduğu ile ilgili tespitler yapılır.

Belirtilerinizin iyileşmesi veya daha kötüye gitmesi gibi bir durum olduğunda doktorunuz farklı bir tedavi uygulayabilir. Bu süre içinde göz kapağınızı düzenli olarak açıp kapamak gibi egzersizler de yapmanız gereklidir.

Tedavi sırasında ilaç veya fizik tedavi yöntemleri kullanılabilir. Yüz felci için ameliyata nadir de olsa bir tedavi yöntemi olarak başvurulabilir. Yüz felci tedavisinde ayrıca kortikosteroidler gibi enflamasyon önleyici ilaçlarda kullanılır. Bu sorunun tedavisi için ayrıca antiviral ilaçlar da etkili olabilir.

Kısalmış ve büzülmüş olan felçli yüz sinirleriniz için fizik tedavi yöntemi de uygulanabilir. Fizik tedavi uzmanı, felcin geçmesi ve daha sonra tekrarlamaması için nasıl masaj yapılacağını hastaya öğretir. Ameliyat, yüz felci eğer sinirlerden kaynaklanan bir baskı sonucunda oluyorsa gerekli görülebilir.

Yüz felci tanısı için belirli bir yöntem bulunmamaktadır. Fiziksel muayene dışında gerekli durumlarda elektromyografi (EMG), magnetic resonans (MRI) veya tomografi ile teşhis konulabilir. Sinirlere baskı yapan tümörler veya kafatası kırıkları yüz felcine sebep olduysa bu yöntemler ile sorun ortaya çıkarılabilir.

Doktorunuz tanı için hastalık geçmişinizi sorabilir. Felç, enfeksiyonlar, lyme hastalığı ve tümörler yüz kaslarının zayıflamasına sebep olabilir.

Yüz Felci Sırasında Dikkat Etmeniz Gerekenler

Böyle bir rahatsızlık yaşıyorsanız felç geçirmiş taraftaki gözünüzü dış etkenlerden korumalısınız. Bunun için gözlük veya göz bandı kullanabilirsiniz. Gözünüz için doktorun vereceği merhem veya damla ile göz istenilen nem oranında tutulmalıdır. Acınız olduğunda doktorun verdiği ağrı kesicileri önerilen saatler dâhilinde kullanmanız gereklidir. Ağrıyı dindirmek için ılık suya batırılmış bezi, felçli bölgeye uygulayabilirsiniz.  Fizik tedavi uzmanının verdiği yüz egzersizlerini aksatmadan yapmak da tedaviniz için oldukça önemli bir yer tutacaktır.